Biznes i Turystyka

Strona główna

 Najnowszy Numer

 Kontakt

Oficyna Wydawnicza
Rem Script Sp. z o.o.
ul. J. Olbrachta 118 D lok. U1
01-373 Warszawa
tel/fax: (22) 825 54 19

redakcja@biznesiturystyka.com.pl

Redakcja Prenumerata Czytelnicy Tematyka Reklama
szukaj artykułu / numeru Zobacz całe archiwum

 Biznes i turystyka poleca

 Podstawowe zasady picia i przyrządzania zdrowych soków

Ostatnio bardzo popularne stało się picie soków warzywnych i owocowych. Często słyszymy o tym jak wspaniały wpływ mają na zdrowie i że naprawdę warto je pić. To wszystko prawda, ale trzeba wybierać mądrze.

Soki domowe a kupione w sklepie
Soki sklepowe poddane zostały pasteryzacji, czyli procesowi, dzięki któremu mogą na półce leżeć miesiącami (wyjątkiem są soki tzw. „jednodniowe”). Jak ma się to do aspektów zdrowotnych takich soków? Wysoka temperatura podczas pasteryzacji pozbawia sok większości składników odżywczych. Pozostaje w nich zatem głównie fruktoza, czyli nic innego jak cukier prosty, który nie ma korzystnego wpływu na zdrowie. Dodatkowo często są rozwadniane wodą, produkowane z soków zagęszczonych oraz dodawany jest do nich cukier bądź chemiczne słodziki – opowiada Agata Ziemnicka-Łaska, dietetyczka i ekspert żywieniowy Philips. Takich soków zdecydowanie nie warto pić. Jeżeli już sięgamy po sok ze sklepu, sprawdźmy, czy jest on bez zbędnych dodatków. Dobrze, by był też warzywno-owocowy, a nie tylko owocowy.

Świetną i zdecydowanie zdrowszą alternatywą jest przygotowanie soków warzywno-owocowych samemu w domu w sokowirówkach i wyciskarkach. Tym bardziej, że nowoczesne urządzenia pozwalają przygotować napoje szybko i bez zbędnego wysiłku.

Do przygotowywania soków doskonale sprawdzi się wyciskarka wolnoobrotowa, dzięki której wyciśniemy sok zarówno z twardych składników, jak np. burak czy marchewka, zieleniny, ale również z miękkich owoców jagodowych czy pomidorów. Sok z wyciskarki jest gęsty, zawiera dużo błonnika, dzięki czemu zapewnia uczucie sytości na dłużej.
Do sokowirówek i nowych wyciskarek Philips Viva, np. HR1889 można wrzucić całe owoce bez krojenia, a po przygotowaniu soku, całe urządzenie umyjemy szybko dzięki technologii QucikClean.

Dlaczego picie domowych soków i koktajli owocowo-warzywnych jest tak ważne?
Kluczowe jest tutaj, aby przygotowane w domu soki były mieszanką warzyw i owoców. Takie napoje są kolorowe, pyszne i przede wszystkim zdrowe, ale to nie są ich jedyne zalety.
Po pierwsze, soki dostarczają mnóstwa składników odżywczych między innymi takich jak przeciwutleniacze czy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witaminy. Domowe soki to także prawdziwa skarbnica błonnika. To on dba o prawidłową pracę układu pokarmowego. Przyczynia się również m.in. do: mniejszego wchłaniania cholesterolu i trójglicerydów, obniżenia ciśnienia tętniczego krwi czy obniżenia stężenia glukozy we krwi – tłumaczy Agata Ziemnicka-Łaska. Dodatkowo błonnik zmniejsza uczucie głodu i przyczynia się do rozwoju korzystnych bakterii w jelitach.  Błonnika pozbawione są za to gotowe soki sklepowe, czyli pijąc je, tracisz bardzo dużo.
Po drugie, dzięki wodzie zawartej w owocach, soki zapewniają odpowiednie nawodnienie organizmu. Niektórzy nie lubią pić samej wody, więc w ten sposób można nieco oszukać organizm i zapewnić mu dodatkową porcję płynu.
Nie zapominajmy, że jedzenie owoców i warzyw oraz picie zrobionych z nich soków pomaga pozbyć się toksyn z organizmu. Najlepsze działanie mają sezonowe warzywa, takie jak buraki, seler czy marchew. Najlepiej jeść je na surowo, bo gotowanie zabija witaminy i enzymy, które pomagają neutralizować toksyny w naturalny sposób – radzi Agata Ziemnicka-Łaska. Zrobiony domowo sok jest właśnie taką formą spożywania surowych warzyw i owoców.
Dodatkowo po wypiciu soku możemy odczuć działanie uboczne, czyli przypływ energii i poprawę humoru! Jest to ważne, szczególnie w trakcie jesieni i zimy, kiedy często zdarza się nam być sennym, mniej skoncentrowanym i mieć gorsze samopoczucie.

Cztery najważniejsze zasady przygotowania soku, który będzie miał najlepszy wpływ na zdrowie wg Agaty Ziemnickiej-Łaskiej:
– podstawą soku powinny być warzywa – marchew, buraki, kapusta, ogórek, seler naciowy;
– owoce mają tylko nadać smak – jabłko, pomarańcza, cytryna;
– dodatek zielonych liści bardzo podnosi wartość odżywczą soku (szpinak, pietruszka… tutaj nie miej umiaru);
– jeżeli bardzo lubisz soki owocowe, pamiętaj, aby jednak nie przesadzać z ilością. Czasami lepiej zjeść samą pomarańczę, ponieważ do wyprodukowania szklanki soku pomarańczowego potrzebnych jest ich kilka.

Więcej informacji: www.philips.pl

fot.: PHILIPS

 Ogrzewanie

Ciepł‚e i osuszone wnę™trze to podstawa udanego wypoczynku niezależnie od tego, czy po dniu peł‚nym wrażeń„ szukamy przytulnego miejsca w przyczepie kempingowej czy pod pokł‚adem jachtu. Dlatego wł‚aś›nie stworzone został‚o ogrzewanie Trumatic E dostę™pne w zależnoś›ci od mocy w dwóch wersjach; E2400 i E4000 zasilane jest gazem ciekł‚ym z 5 lub 11 kg butli. Dodatkowo wybrać‡ można typ instalacji na 12 V lub 24 V, a ś›rednie obciążenie akumulatora zaledwie 0,6 A nie zmieni się™. Trumatic E zaskakuje najwyższą… spoś›ród dostę™pnych na rynku urzą…dzeń„, 96% sprawnością…. Najmilsza niespodzianka czeka nas jednak przy analizie wydatków; najniższe koszty eksploatacji - średnio zaledwie 100 gramów gazu na godzinę pracy - idą… w parze z najniższą… na rynku ceną…. A na koniec jeszcze jeden mały, ale jakże istotny szczegół‚. Trumatic E zdobył‚ po szeregu szczegół‚owych testów porównawczych tytuł‚ "Najskuteczniejszego ogrzewania niezależnego w Europie".
Producent: Truma Geratetechnik GmbH & Co Niemcy

 Hotele

 Restauracje

 Biura podróży

 Nowe technologie

 Polecamy